فراتر از عشق

آواز خاموشم را بشنوید

فراتر از عشق

آواز خاموشم را بشنوید

پاسخ

بر روی ما نگاه خدا خنده می‌زند

هرچند ره به ساحل لطفش نبرده‌ایم

زیرا چو زاهدان سیه‌کار  ِ خرقه‌پوش

پنهان زدیدگان خدا مِی‌نخورده‌ایم

پیشانی ار ز داغ گناهی سیه شود

بهتر ز داغ مُهر  ِ نماز از سر  ِ ریا

نام خدا نبردن از آن به که زیر لب

بهر فریب خلق بگویی خدا، خدا!

ما را چه غم که شیخ شبی در میان جمع

بر رویمان ببست به شادی در  ِ بهشت

او می‌گشاید، او که به لطف و صفای خویش

گویی که خاک  ِ طینت ما را ز غم سرشت

طوفان ِ طعنه خنده‌ی ما را ز لب نشُست

کوهیم و در میانه‌ی دریا نشسته‌ایم

چون سینه جای گوهر یکتای راستی‌ست

زین رو به موج حادثه تنها نشسته‌‌ایم

ماییم، ما که طعنه‌ی زاهد شنیده‌ایم

ماییم، ما که جامه‌ی تقوی دریده‌ایم

زیرا درون جامه به جز پیکر فریب

زین هادیان راه ـ حقیقت ندیده‌ایم!

آن آتشی که در دل ما شعله می‌کشید

گر در میان دامن شیخ اوفتاده بود

دیگر به ما که سوخته‌ایم از شرار عشق

نام گناهکاری رسوا نداده بود

بگذار تا به طعنه بگویند مردمان

در گوش هم حکایت عشق مدام ـ ما

<< هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

ثبت است در جریده‌ی عالم دوام ما.>>

 

                                                                   * فروغ فرخزاد *

--------------------------------------------------------------------------

پ.ن: بعضی روزها هم حس عاشقانه نوشتن داری و هم حس نوشتن از جنس نوشته‌های اجتماعی. حالا اگه اون زمان دیوان فروغ بانو رو ورق میزنی و شعر نابی که هردو رو داره و با استادی خاص فروغ هم داره، میخونی، بهترین راه اونه که همون رو ترجیح بدی به هر نوشته‌ی دیگری از خودت یا دیگری و برای پست اینبارت بذاری و من اینکار رو کردم. امیدوارم همونطور که به دل من نشست به دل شما دوستان هم بشینه.

نظرات 18 + ارسال نظر
ذهن پوچ سه‌شنبه 13 فروردین 1387 ساعت 20:37 http://sange-sabur.blogsy.com

خوب بود
خسته نباشی...
فقط همین.

رقیه نادری سه‌شنبه 13 فروردین 1387 ساعت 21:27 http://mypoem.blogsky.com

سلام
با پینوشتتون موافقم(بنده هم این شعر فروغ رو دوست دارم)
اتفاقا توی یکی از پست هام ازش استفاده کردم.
انشاالله موفق باشین.

گل بانو سه‌شنبه 13 فروردین 1387 ساعت 23:22 http://ghalbe-man-male-to.blogsky.com

قتی دیدم وب لاگم با وب لاگ قبلیت ههم اسمه
خواستم ببینمش ولی کاش ندیده بودم
چون از ادامه دادن وب لاگم سرد شدم

ladybird چهارشنبه 14 فروردین 1387 ساعت 00:34 http://namehaiedeltangi.blogsky.com

سلام پویان عزیز...چه شعر زیبایی انتخاب کردی..دستت درد نکنه..دقیقا گاهی آدم بهتره حرفی از خودش نزنه و به این بزرگان پناه ببره...

سید مهدی سلطانی چهارشنبه 14 فروردین 1387 ساعت 12:17 http://vojod.blogfa

سلام پویان عزیز
ظهرت به خیر
به تازگی که نمیای !!؟؟؟
تازه هم می شی ٬ خبر نمی دی !!؟؟؟
در هر صورت آمدم و از تازه بودنت خوشحال شدم ٬ امیدوارم خودت هم تازه و بهاری باشی

از انتخاب شعر پر مضمونت ممنون
یاد این بیت از حضرت حافظ می افتم که :

زاهد ار رندی حافظ نکند فهم چه باک
دیو بگریزد از آن قوم که قرآن خوانند

درد ها ی حافظ و فروغ همچنان زنده اند و ملموس ٬ باید دلایل آنها را شناخت و برایشان کوشید .

آیا دردی از این بالاتر هست که امروز حتی شناخت و آگاهی نظری از عشق هم برای بسیاری از آدمیان دور از ذهنه ٬ چه برسه به چشیدن طعم بی نظیر آن و ...

به امید نوشیدن قطره ای از این دریای بیکران
تازه باشیم
تازگی منتظر توست
مهدی

سیاوش چهارشنبه 14 فروردین 1387 ساعت 14:02 http://www.1nafastow.blogsky.com

درود بر تو عزیزم..
ببخش که تو نوروز برات کامنتی نذاشتم، البته کوتاه میومدم و ازت باخبر می‌شدم. به هر حال شرمنده.
با نوشته‌های پیشین‌ت موافقم. این شعر فروغ هم که مثل همیشه واقعا دل‌چسب بود و پر از حرفهای ناب.
خوب می‌فهمم که گاهی کمک گرفتن از کلام بزرگان به جای هر نوشته‌ای از خود، چقدر خوبه و کارو راحت‌تر می‌کنه.

و اینکه خبر هم بدم از «نوشته‌ی ننوشته‌ی من...»

منتظر نظرت هستم.
همیشه‌ی خوبی داشته باشی...

دیدار چهارشنبه 14 فروردین 1387 ساعت 23:47

نام این وبلاگ خیلی خوبه.
مدتی پیش با دوستی صحبت می کردم و به او گفتم که فراتر از عشق هم وجود داره اما او قبول نکرد .امشب که وبلاگت بالا اومد دیدم در این روزگار زبون افرین و این نسل پوک و خالی هموز هم دل پیدا میشه.
درود بر تو پویان

جیغ بنفش پنج‌شنبه 15 فروردین 1387 ساعت 19:54 http://bonbastetanhai.blogfa.com

سلام پویان جان .
مرسی از لطفی که داری ...
ایمیل رو برات گذاشتم .
فقط یه جوری باشه که راحت بتونم بگیرمش دیگه ...
ممنونت هستم بی نهایت ....

خوش باشی.

ذهن پوچ جمعه 16 فروردین 1387 ساعت 00:57 http://sange-sabur.blogsky.com

در ضمن ثبت است بر جریده عالم دوام ما
البته جسارته ها

بهاره جمعه 16 فروردین 1387 ساعت 07:17 http://stare87.persianblog.ir

................ ? §? §?§?
.......... ? §? .............? §?
.........? §? ................ ? §? ...................? §? §? §?
....... ? §?.......................? §?.......... ? §? .............? §?
....... ? §?..........................? §? .... ? §? ...................? §?
....... ? §? ...........سلام.........? §?? §? .........................? §?
........ ? §?..............................? §? ..............................? §?
......... ? §? ...................خوبی؟......................................? §?
........... ? §? ..............................................................? §?
............. ? §? ............من آپم و منتظرم بدو بیا..................? §?
............... ? §? .......................................................? § ?
................. ? §? ...................................................? §?
................... ? §? ...............................................? §?
..................... ? §? .........................................? § ?
........................? §? ....................................? §?
......................... ? §? ..............................? §?
.............................. ? §? ......................? §?
.................................. ? §? .............. ? §?
..................................... ? §? .........? §?
........................................ ? §?..? §?
...............................................? ?
آپتم زیبا بود.

سید مهدی سلطانی جمعه 16 فروردین 1387 ساعت 22:07 http://vojod.blogfa

سلام پویان عزیز
شبت به خیر
امیدوارم خوب باشی
مهدی

نیلوفر شنبه 17 فروردین 1387 ساعت 12:20 http://ghesehayemanomaman.blogfa.com

سلام
البته که به دل من هم نشست...کار خوبی کردید و دلهامون رو صفایی دادید.
البته من در مواقعی که میخوام چیزی بنویسم از بزرگان مطلب یا شعری نمیخونم!چون اونموقع خجالت میکشم و نتیجه این میشه که هیچوقت هیچی از من ثبت نمیشه!!
.
در ضمن از خوشامدگویی و ابراز مهرتون ممنون

ladybird شنبه 17 فروردین 1387 ساعت 15:26 http://namehaiedeltangi.blogsky.com

سلام پ.یان جان خوبی؟ نمیخوای آپ کنی؟ ای بابا!

نگاه عشق(یک بدشانس) شنبه 17 فروردین 1387 ساعت 21:13 http://www.negahe-eshgh.blogfa.com

سلام دوست عزیز
امیدوارم حالت خوب باشه.
قبل هر چیز به خاطر اینکه دیر سر زدم و غیبتم یک خورده طولانی شد معذرت می خوام. می دونم خیلی دیر شده ولی به رسم ادب هم باشه اومدم تا سال نو رو خدمت شما و خانواده محترمت تبریک می گم و امیدوارم سال موفقی داشته باشی. انشالله که توی سال جدید همراهانه خوبی برای هم باشیم. در ضمن اولین آپ سال جدید رو هم گذاشتم خوشحال می شنم سر بزنی.
یا حق

سحر یکشنبه 18 فروردین 1387 ساعت 14:00 http://www.saharnanazi.persianblog.ir

صدا کن مرا که صدایت زیباترین نوای عالم است
صدا کن مرا که صدایت قلب شکسته ام را تسکین میدهد
صدا کن مرا تا بدانم که هنوز از یاد نبرده ای مرا
نشسته ام تا شاید صدایم کنی
صدایم کنی ومحبت بی دریقت را نثارم کنی

سلام سلام صدتا سلام خوبی سال نو مبارک اومدم اولا تشکر کنم که به من سر زدی و بعدش عذرخواهی که دیر اومدم چون دو هفته ای مسافرت بودم و نتونستم بهت سر بزنم آپم خوشحال میشم که مثل همیشه بازم بهم سر بزنی
برات آرزوی بهترینها رو دارم امیدوارم در سال جدید به همه آرزوهای قشنگت برسی

صنما دوشنبه 19 فروردین 1387 ساعت 08:21

سلام.
سال پر برکتی رو براتون آرزو می کنم.

هیچکس سه‌شنبه 3 اردیبهشت 1387 ساعت 16:04 http://www.223344blogfa.com

زیبا بود لینک کردم

نیلوفر چهارشنبه 23 بهمن 1387 ساعت 20:33

سلام آقا پویان
بهتون تبریک میگم آخه وبلاگ خیلی قشنگی با شعرای خیلی خوشگلی دارین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد