فراتر از عشق

آواز خاموشم را بشنوید

فراتر از عشق

آواز خاموشم را بشنوید

چرا نوروز باید ایرانی بماند

نوروز آیین کاملا ایرانی‌ست و نیازی به اینکه از فرهنگ دیگر و خصوصا عربی چیزی به عاریت بگیرد ندارد.

این را گفتم و نوشتم، ولی ظاهرا بیان من ناقص بوده و باعث سوء تفاهم برای دوستان گردیده است. ظاهرا از منظور من این تلقی شده که من با فرهنگ عربی مخالفم و برداشت تقابل و تضاد عرب و عجم از کلام من شده است. با توضیح بیشتر سعی می‌کنم ابهام را رفع کنم و بیان واضحی از منظورم داشته باشم.

اگر می‌گویم نوروز ایرانی‌ست و نیازی به گرته برداری یا عاریت گرفتن از فرهنگ عربی ندارد، به این معنا نیست که عرب بد است یا اگر می‌گویم فرهنگ خشن و زمخت عربی، مرادم این نیست که اعراب و فرهنگشان یکسره خشن است.

من کمابیش و به اندازه‌ی سواد ناقص خودم با اعراب آشنایی دارم. شخصیتهای برجسته‌ی فرهنگی و علمی و سیاسی آنها را می‌شناسم. با هنر آنها آشنا هستم. یقین می‌دانم که اعراب، امروز در زمینه‌هایی به مراتب از کشور ما جلوتر هستند. ولی انصاف بدهید به چه میزان از فزهنگ و هنر و پیشرفت اعراب امروز نصیب ما شده است؟ آنچه از تبادل و پایاپای شدن آیین‌ها با اعراب داریم به امروز طرفین، اختصاص دارد یا ۱۴ قرن پیش؟ آنچه از رسم و آیین و مقررات، ماحصل نگاه ما به اعراب شده، مختص به امروز است یا قرون و اعصار پیش؟

اگر نوشتم فرهنگ خشن عربی، مقصودم قوانین خشکی است که متأسفانه متأثر از رسوم عصر به اصطلاح جاهلیت عرب به فرهنگ خود اعراب امروز هم رخنه کرده و با کمال تأسف به دین اسلام هم وارد شده است. فرهنگ انتحاری، ندیده گرفتن زنان در بسیاری از کشورهای عربی، قوانین مجازات خشن موجود در قوانین بسیاری از کشورهای عربی(قطع دست و پا و گردن، سنگسار و ...) در کشورهای عربی رایج هست یا نه؟

من می‌گویم اگر وجود دارد، که دارد، اشتباه است. من به اعراب احترام می‌گذارم و معتقد به تبادل فرهنگی هستم ولی در این تبادل چرا نباید فرهنگ ایرانی و صلح و آرامش و منشور کوروش و دانش دیروز و امروز و موسیقی وهنر و ... خود را به آنهابدهیم؟ چرا ما باید بسیاری از قوانینی که خود آنان بعد از ۱۴۰۰ سال، سعی در فراموش کردن آنها دارند را با افتخار بگیریم و بنازیم به این تبادل؟!

از اینها گذشته منظور من اجباری است که از طرف جریانی خاص به زور به جامعه می‌خواهد القا شود. برای مردمی که زبان فارسی را متوجه می‌شوند، همه چیز را در زمینه‌ی ارتباط با خدای یکتا به زبان عربی ترویج کردن یعنی چه؟ چرا ما نباید به زبان خودمان با خدای خودمان صحبت کنیم؟ آیا نیت خاصی در اینکه مردم متوجه نباشند چه چیز را هر روز تکرار می‌کنند، نهفته است؟

من با نگاهی مشکل دارم که اسلام را عربی می‌داند. من با نگاهی مشکل دارم که فرهنگ زمان برخاستن اسلام در شبه جزیره‌ی عربستان را با تمام کاستی‌هایش، فرهنگ اسلامی نام می‌گذارد و آن را عین اسلام می‌داند. من نمی‌گویم در آن مقطع فرهنگ ایرانی بی‌نقص بوده، ولی من ایرانی، فرهنگ ایرانی را به روز می‌کنم و تکامل می‌بخشم ولی با فرهنگ عربی ۱۴ قرن پیش چه کنم؟ من اگر اسلام را بخواهم و بخواهم که بومی‌اش کنم و به روز، البته با حفظ اصول آن، ولی اسلام از جنس ایرانی و نه عربی، این توهین به اسلام و اعراب است؟

من با اشخاصی مشکل دارم که در راستای عربیزه کردن همه چیز، در سودای به اصطلاح اسلامی شدن نام‌های زیبا و خوشرنگ ایرانی خود را به اسامی عربی تغییر دادند و نامش را مسلمانی گذاشتند. باز هم می‌گویم و می‌نویسم من با تحمیل هر چیزی به آیینها و فرهنگ ایرانی مخالفم، من با تبادل و داد و ستد فرهنگی مشکل ندارم، با تحمیل مشکل دارم.

آنچه امروز از جانبی خاص به مردم القا می‌شود، تبادل است یا تحمیل؟ من و شمای مردم چقدر با مردم سرزمینهای عربی در تماس هستیم؟ چه دادیم و چه گرفتیم؟ واسطه‌ی ما کیست؟ این واسطه چقدر از فرهنگ ایرانی می‌داند و چقدر از فرهنگ عربی؟چه نسبتی با اسلام دارد؟

و اما نوروز؛ باز هم تکرار می‌کنم نوروز آیینی صد در صد ایرانی است، باید ایرانی هم بماند. نوروز را اگر یک ایرانی جشن می‌گیرد باید به خاطر نفس نوروز و به عنوان یک مراسم ایرانی جشن بگیرد. نوروز یگانه یادگار نیاکان ماست که در تلخ و شیرین تاریخ و فراز و نشیبش، به سلامت به ما رسیده و پابرجا مانده است. نوروز ویژگی‌های منحصر به خود را دارد وتنها بهانه برای پاسداشت آن، زنده نگهداشتن یک سنت بزرگ و شکوهمند ایرانی است و باید به عنوان سند هویت ایرانی ما بدون تداخل با هیچ فرهنگ دیگری باقی بماند و فقط و فقط هم ایرانی بماند. این به معنای بد بودن و دارای اشکال بودن دیگر فرهنگها و کشورها نیست. این به معنای تأکید بر این است که ایرانی، اول ایرانی باش، دارای هویت باش، بعد به سراغ تبادل فرهنگی با دیگران باش.

من دوست دارم وقتی یک ایرانی نوروز را جشن می‌گیرد، بدون ترس و با افتخار باشد و به دنبال حلال کردن آن نباشد. دوست من، کم نخوانده‌ایم و نشنیده‌ایم که نوروز روز به ولایت رسیدن حضرت علی(ع) است یا در نوروز امام صادق(ع) فلان عمل را انجام می‌دادند یا امام(ع) دیگر یا پیامبر(ص) فلان سفارش را در مورد نوروز کرده‌اند. اگر بر حسب تصادف، این اتفاقات در نوروز ما افتاده، که چه بهتر و باعث افتخار من ایرانی است که در گوشه‌ای دیگر و توسط اشخاصی که محترم‌اند و موجه در نزد مردمان بسیار، این مراسم نکو داشته شده است. ولی من به این همزمانی رویدادها و توصیه‌های احتمالی به هیچ وجه به عنوان مجوز برگزاری نوروز و عید باستانی خودم و چیزی که موجب مستحب و حلال شدن نوروز گردد نگاه نمی‌کنم و دوست ندارم چنین تلقی در جامعه ایجاد شود.

مجوز برگزاری عید نوروز، خود عید نوروز است. این همزمانی و این توصیه‌ها بود یا نبود، همچنان ایرانی باید نوروز را جشن می‌گرفت. ایرانی اگر میخواهد نوروز را به بهانه‌های اسلامی - عربی جشن بگیرد، مانعی نیست، ولی نامش را نوروز باستانی ایرانی نگذارد. به هر نامی بنامد به جز عید نوروز باستانی ایران.

دعای تحویل سال را من دوست دارم فارسی بگویم، من دوست دارم مناجات خواجه عبدالله انصاری همراه ذکر تحویل سال من باشد. دوست ندارم نوروز، این سند هویت من با فرهنگ هرچند بزرگ دیگری مخلوط شود. نوروز کامل است و خود می‌تواند مولد بوده و به دیگران هدیه شود. مشکل من با جریانی است که می‌خواهد اینجا هم مسیر ایرانی را منحرف کند و تلقی گناه و جرم ایجاد کند در اذهان مردم از اینکه بخواهند حداقل در روزهایی از سال، فقط ایرانی باشند.

و در نهایت و مهمتر، هر آنچه در مورد فرهنگ عربی و اعراب گفتم و نوشتم به هیچ وجه در نیت و منظور من اعراب عزیز ایران نبوده و نیستند. اعراب عزیز ایرانی، هموطنان من و عزیزان هر ایرانی می‌باشند، همانطور که آذری، کرد، بلوچ و ... یکی دانستن اعراب ایران با اعراب سایر کشورها و اعراب امروز با اعراب ۱۴۰۰ سال پیش اشتباه بوده و به هیچ وجه منظور نظر من نیست.

خلاصه اینکه: ۱- طرفدار و معتقد به ایرانی بودن و ایرانی ماندن نوروز و عدم نیاز نوروز به استفاده ازمجوز یا فرهنگ دیگران هستم. ۲- با تبادل فرهنگی دوجانبه کاملاً موافقم، همانقدر که با تحمیل فرهنگی یکجانبه مخالفم. ۳- مراد من از مخالفت با تداخل عربی با فرهنگ ایرانی آن چیزی است که به نام اسلام و برگرفته از رسوم ۱۴ قرن پیش اعراب و از طرف جریانی خاص به مردم ما القاء می‌شود.

امیدوارم توضیح من کافی و در رفع سوءتفاهم‌های ایجاد شده مفید بوده باشد.

باز هم نوروزتان مبارک، دوستان و همراهان عزیز من.

نظرات 15 + ارسال نظر
مدی یکشنبه 4 فروردین 1387 ساعت 23:35 http://www.mahbed.blogsky.com

آواز خاموشتو شنیدم
خوب بود
متنتو گفتما

ladybird دوشنبه 5 فروردین 1387 ساعت 09:06 http://namehaiedeltangi.blogsky.com

من که از وبلاگ مهدی فهمدیم آپی!!! خیلی خوب بود. دوستش داشتم..عین نظز خودمه....بابا 19بهمنیییییییییییییی
ولی یه جا من مخالفم..عربهای اینجا همون عربهای..................
نمیخوام به کسی توهین کنم اما متاسفانه عربهای ایرانی فرهنگشون بالا نرفت...فیلم عروس آتش یادته؟ هر روز حداقل مثل اون داره بین عشیره های عرب اتفاق میافته...ولی ما یه ری ایرانی عرب دیگه داریم...تقریبا یشتر ما ایرانیها!!!
همه اونهایی که سدی هستن عرب هستن اگه بخوایم واقعا باور کنیم که سید بودن یعنی فرزند زهرا بودن و بقیه اماما!!!!
اگه بخوایم این سادا رو هم عرب فرض کنیم خب میتونم در حرفم تعدیل کنم اما اگه اینها ایرانی باشند و اصلا سید بودن رو بوار نداشته باشیم سر حرفم بر سر عربهای ایرانی هستم...

سید مهدی سلطانی سه‌شنبه 6 فروردین 1387 ساعت 01:28 http://vojod.blogfa

سلا م پویان عزیز
شبت زیبای مهتابیت به خیر
امیدوارم تازه باشی

بسیار ممنونم که نظرم را آنقدر قدر دانستی که برایش یک پست جدا گانه اختصاص دادی .
پاسخت متین بود و قابل احترام

اما چند نکته :

۱- خاله عزیزم تعریف میکند در سفری که در سالهای قبل از انقلاب ۵۷ به اروپا داشته اند ٬ گذرنامه یکی از دوستانشان گم می شود ٬ در فرودگاه مونیخ ٬ خاله من با گذر نامه ایرانی خودش شهادت می دهد که دوستشا ن ایرانی است ٬ و همین کافی بوده تا دولت آلمان اجازه ورود ٬ حضور و ... را به آن فرد ایرانی بدهد !!!
امروز در سال ۱۳۸۷ ٬ مردم ایران جهت گرفتن ویزا به آلمان و ... با هزاران مشکل مواجهند و ...
واقعا علت چیست ؟
آیا فرهنگ مردم ایران عوض شده است ؟ با ناراحتی تمام می گویم ٬ آری
آیا تمدن و هویت ملی و تاریخی ملت ایران عوض شده است ؟ با افتخار و غرور تمام ٬ می گویم نه .
۲- بحث های ما در دنیای نا زیبای سیاست با گفتگوهای ما در دنیای زیبای فرهنگ ٬ از هم جداست .
آنهایی که می خواهند تقارن بهار امسال را با ربیع الاول امسال ٬ حسنی مضاعف برای بهار بدانند ٬ از نظر من ٬ نه دلشان برای فرهنگ غنی ایرانی و نوروز باستانی و ارزشهای آن می سوزد و نه دلشان برای مسجد الحرام و مسجد النبی !!؟؟
آنها تنها در فکر حفظ قدرت سیاسی خویش هستند و بس و آنها در جامعه ای حکومت می کنند که طبقه اجتماعی حاکم ٬ طبقه ای است که این ترکیب را می پسندد و آنها هم تنها به خاطر خوشایند آن طبقه ٬ اینچنین می گویند و جالب آن است که آن طبقه محترم هم ...

۳- وجود و حضور همه این موضوعات است که تازگی می گوید ٬ به خاطر حفظ دین و حفظ فرهنگ و حفظ ارزشها و حفظ انسانیت ٬ می بایست در مورد افزونی مزایای سکولاریسم نسبت به مضراتش بیشتر اندیشید !!!

۴- پس حرفهای شما در فضای سیاسی ایران کاملا درست است ٬ پدر و مادر من ۳ سال پیش سفری به مسکو داشتند ٬ در آن زمان ٬ بسیاری از مردم مسکو که پدر و مادر من با آنها برخورد داشته اند ٬ ایرانیان را عرب زبان
می دانستند !!!!!!!!!!!!!!!!!!
من این درد را به که باید بگویم ٬ این رایزنان فرهنگی ؟؟؟؟!!!! و این سفرا در کشورهای دنیا چه می کنند .
معلوم است ٬ آنها به فکر تعالی جایگاه ملت ایران ٬ فرهنگ ایران ٬ تاریخ ایران ٬ شناساندن ان به جهانیان و برقرای ارتباطی زیبا با مردمان بزرگ دیگر ملل نیستند ٬ بلکه آنها تنها به فکر حفاظت از جایگاه مسولان دایم العمر کشور ایران هستند که ایران را ملک مایملک پدری خود می دانند !!!
۵- پس حرفهای تو صحیح هست ٬ ما نوروزی داریم که مربوط به ۴۰۰۰ سال پیش و یا حتی قبل تر است ٬ این جشنهای زیبا ٬ حدود ۲۰۰۰ سال ساخته و پرداخته شدند تا هویتی و معنایی بی نظیر یافتند و الگوی همه جهانیان گشتند ٬ ما میراث دار آنها هستیم و باید آنها را پاس بداریم و بشناسیم و بدون تعصب و تکبر از داشتن چنین گنجینه هایی ٬ آنها را به مردمان دیگر ملل نیز عرضه کنیم تا از بوی خوش آنها مست شوند و تازه باشند و البته اگر انها هم گنجینه هایی داشتند ٬ متواضعانه بپذیریم و خودرا از داشته های آنها محروم نکنیم ٬ یک مثال واقعی و ملموس روز ولنتاین است ٬ به نظر من این روز با روز زمین در ایران باستان یکی نیست که ما مدام می خواهیم به خاطر ایرانی بودن ولنتاین را با آن مقایسه کنیم و خود را از نعمت آن بی بهره.
روز زمین و مادر ٬ روز احترام به مادر است و زن و زایش و آفرینندگی ٬ اما ولنتاین روز تجلی زیباترین حس انسانی یعنی عشق است .
بگذریم .....................
۶- به هر حال یک بار دیگر ممنونم ٬ اما متواضعانه می خواهم تا مواظب باشیم و به این نکته توجه داشته باشیم که گاهی منطقمان در وضعیت سیاسی فعلی صحیح است و متین و پذیرفتنی ٬ اما در اصل می تواند موضوعیت نداشته باشد .

۷- البته ٬ در کل سوء تفاهمم رفع شد و از این بابت بی نهایت خوشحالم .
۸- به نظرم باید فرهنگ غنی ایران باستان را بیش از پیش شناخت و بعد به آن بالید و به دیگران عرضه کرد ٬ و البته باید از تمدن والای چین و هند و روم و یونان و ... هم آگاهی یافت و بی تعصب از داشته های آنها بهره برد تا هر روز تازه تر و بارانی تر بشیم .
راستی میدونی ایرانیان باستان به دلیل اینکه اعتقاد داشتند در نوروز فروهرها ( فرشتگان نیکی ) به زمین میان ٬ ۱۲ روز به مسافرت نمی رفتند و به پذیرایی از اونها می پرداختند و آنگاه روز ۱۳ با فرشتگان به دامان طبیعت می رفتند و اونها رو برای سفر به آسمان بدرقه می کردند !!!
راستی میدونی که ایرانیان باستان ...

تازه باشیم
سید مهدی سلطانی

آتوسا سه‌شنبه 6 فروردین 1387 ساعت 09:23 http://great-ahoura.persianblog.ir

سلام پویان عزیز
سالی سرشار از مهر و شادکامی و موفقیت برایت آرزومندم
سبز و اکنده از عطر بابونه

آتوسا سه‌شنبه 6 فروردین 1387 ساعت 09:25 http://great-ahoura.persianblog.ir

گوش کن یک غزل گفته ام باز،با ردیف بیفتد بیفتد

شاید این شعر بی مایه باشد،شاید این قافیه بد بیفتد

من ولی امتحان کردم امشب،آسمان ریسمان کردم امشب

شاید این شعر بی مایه روزی،دست یک روح مرتد بیفتد

من ولی در پی یک سؤالم:این که پایان این ماجرا چیست؟

این که آخر چرا مرگ باید،روی یک خط ممتد بیفتد

شعله باید برانگیزم از خویش،دار باید بیاویزم از خویش

تا کی آخر در آئینه چشمم،بر نگاهی مردد بیفتد

بر لب بام خورشید بودیم،بر لب بام خورشید آری

برلب بام خورشید ناگاه،ماه در پایت آمد بیفتد

اشک بر سطر لبخند افتاد،خواندم از گونه های تو در باد

سیب یک لحضه،یک اتفاق است،اتفاقی که باید بیفتد

اتفاقی شبیه شکستن،خلسه ای مثل ازخود گسستن

اتفاقی که امروز...فردا یا نه هر لحضه شاید بیفتد!

خیز و در شهر غوغا کن آزر! آتشی تازه بر پا کن آذر

رفته است آن تبردار دیروز،پای بت های معبد بیفتد

شعله باید برانگیزی از من،ماه باید بیاویزی از من

موج یا ماه تا نبض دریا یکدم از جزر و از مد بیفتد

مرگ طنزی فصیح است آری،باید از عمق جان خواند و خندید

گرچه این شعر بی مایه باشد،گرچه این قافیه بد بیفتد

محمد حسین بهرامیان

آسمان من چهارشنبه 7 فروردین 1387 ساعت 09:47 http://www.rapunzel65.blogfa.com

چقدر خوبه که ما یه لظه به خودمون بیایم ببینیم که چی عستیم؟کی هستیم؟ از کجا اومدیم؟برای چی اومدیم؟چه کارهایی رو باید بکنیم؟

چه کارهایی رو نباید بکنیم؟و به کجا باید بازگردیم؟دوست دارید بدونید؟؟؟
[گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل]
[گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل]

ladybird چهارشنبه 7 فروردین 1387 ساعت 10:28 http://namehaiedeltangi.blogsky.com

پویان جان سلام.خوبی؟ ایمیلت دریافت شد و جوواب هم داده شد.

مهراوه چهارشنبه 7 فروردین 1387 ساعت 10:50 http://mosaferkhane.blogfa.com/

سلام پویان جان
ببخشید که دیر خدمت رسیدم برای عرض تبریک.
سالی پر از شور و عشق و امید برایت آرزو می کنم.
از صمیم قلب برات آرزوی موفقیت می کنم.
برای منم دعا کن.
خدای عاشقا نگهدار تو باشد.

شیرین چهارشنبه 7 فروردین 1387 ساعت 13:38 http://www.tanhaeehayam.blogsky.com

سلام دوست عزیز خیلی ممنونم و خوشحال از اینکه به من سر می زنید و آپام رو می خونید
منم برای شما سالی ژر از موفقیت و خوشبختی و رسیدن با آرزو هارو آرزو دارم
موفق باشید

محمد صبا چهارشنبه 7 فروردین 1387 ساعت 15:38

سلام پویان عزیز
ممنون از لطف همیشگیت
راستش چند بار سر زدم و خواستم نظر بدم اما نظر ندادم.
حقیقتش اینه که با سنت میونه خوبی ندارم. برام فرقی نمیکنه سنت ایرانی و اسلامی و عربی و شرقی. با خودم درگیرم!

محمد صبا چهارشنبه 7 فروردین 1387 ساعت 15:39

امیدوارم روزهای خوبی داشته باشی همواره

ladybird جمعه 9 فروردین 1387 ساعت 14:08 http://namehaiedeltangi.blogsky.com

سلام پویان عزیز...امیدوارم این دفعه لاهیجان میای بتونی جنگل پشت بام سبز رو ببینی....ممنون از لطفت.

پویان شنبه 10 فروردین 1387 ساعت 01:44 http://faze1.mihanblog.com

سلام داش پویان. عید باستانی نوروز یادگار جمشید جم آریایی بر تو و تمام ایرانی ها مبارک .با حرفات موافقم و با فرهنگ عرب مخالف و بسیار بیزار و متنفر البته با توجه به سوابق تاریخی و سرکوب ایرانیان و نوروز تا ابد و دهر پایدار خواهد ماند.
ایران سربلند . ایرانی سرافراز .پرچم سه رنگ شیر و خورشید نشان همواره در احتزار(علیرضا نوری زاده)
اینم کپی رایتش.
تا دیدار بعد در پناه اهورامزدا سالم و عاشق باشی

بهاره شنبه 10 فروردین 1387 ساعت 07:44 http://stare87.persianblog.ir

باامیدی گرم وشادی بخش بانگاهی مست ورویایی
دخترک افسانه می خواند نیمه شب در کنج تنهایی
سلام دوست گلم
بدوبیاکه آپم ومنتظر دیدار تو
قربانت بای تاهای

جیغ بنفش یکشنبه 11 فروردین 1387 ساعت 23:41 http://bonbastetanhai.blogfa.com

همه ی حرفات درست و معقولانه بود ...
خیلی خوشم اومد که این حرفا رو گفتی ...
راستی آهنگ وبت رو عوض کردی نه ؟
من همون آهنگه ؛ دوستم داشته باش ؛ شهیار قنبری رو میخوام ...
میتونی لینک دانلودش رو بهم بدی ؟
ممنون میشم ....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد